Κατεύθυνσης
Ιστορική και Νέο-Αβάν-Γκαρντ
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Στο μάθημα θα μελετήσουμε σε βάθος ό,τι η θεωρία έχει ονομάσει «Ιστορική Πρωτοπορία» (αρχές του 20ού αι.) αλλά και τα θεάματα που συνοψίζονται υπό την κατηγορία της «Νέο-Αβάν-Γκαρντ» (από τη δεκ. 1950 κ.εξ.). Θα εξετάσουμε για ποιο λόγο καλλιτεχνικές εκφράσεις των περιόδων που προανέφερα εντάσσονται από τη θεωρία στις κατηγορίες αυτές και με ποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Οι θεατρικές σπουδές εμπλέκονται με ενδιαφέροντα τρόπο στις κατηγοριοποιήσεις αλλά και στην ανάλυση (με θεατρολογικά εργαλεία) διαφόρων θεαμάτων και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων που μπορεί συνηθίζεται να εντάσσονται στην ιστορία της τέχνης – τα καλλιτεχνικά φαινόμενα αποκτούν με αυτόν τον τρόπο ένα εύρος που διανοίγει πολλαπλές ερμηνείες.
Αναμενόμενα Αποτελέσματα: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
- Να έχουν εξοικειωθεί με τις κατηγορίες προς συζήτηση και τη γεωγραφική/ χρονική τους τοποθέτηση
- Να γνωρίζουν επί μέρους καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες καθώς και κάποια εμβληματικά «έργα» ή/ και κείμενα
Να περιγράφουν και να αναλύουν με θεατρολογικά εργαλεία καλλιτεχνικές εκδηλώσεις της αβάν γκαρντ
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
● Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
● Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
● Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
● Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.● Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης - ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες. Καθώς διδάσκεται για πρώτη φορά, θα διαμορφώνεται δυναμικά – εδώ παραθέτω ένα ενδεικτικό/ συνοπτικό προσχέδιο των μαθημάτων
Τίτλος ενότητας
1. Κατηγορίες της αβάν γκαρντ
2. Ιστορική Πρωτοπορία: Πότε, πού και γιατί αναδύεται – Εκπρόσωποι, χαρακτηριστικά
3. Ιστορική Πρωτοπορία: Τα μανιφέστα
4. Ιστορική Πρωτοπορία: Μορφές και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά καλλιτεχνικών εκδηλώσεων Ι
5. Ιστορική Πρωτοπορία: Μορφές και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά καλλιτεχνικών εκδηλώσεων ΙΙ
6. Ιστορική Πρωτοπορία: Σύνοψη
7. Νέο-Αβάν-Γκαρντ: Πότε, πού και γιατί αναδύεται – Εκπρόσωποι, χαρακτηριστικά
8. Νέο-Αβάν-Γκαρντ: Μορφές καλλιτεχνικών εκδηλώσεων Ι
9. Νέο-Αβάν-Γκαρντ: Μορφές καλλιτεχνικών εκδηλώσεων ΙΙ
10. Νέο-Αβάν-Γκαρντ: Μορφές καλλιτεχνικών εκδηλώσεων ΙΙΙ
11. Νέο-Αβάν-Γκαρντ: Σύνοψη και μεταμορφώσεις
12. Η ιδέα της αυτονομίας της τέχνης
13. Σύνοψη του μαθήματος
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
60
Αυτοτελής μελέτη και ανάλυση της βιβλιογραφίας
65
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Γραπτή ή προφορική εξέταση ή εργασία
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Αντωνέν Αρτό, Το Θέατρο και το Είδωλό του, ΔΩΔΩΝΗ, 2013
N.N. Evreinov, The Theatre in Life, B. BLOM, 1970
Vsevolod Meyerhold, Για το Θέατρο, ΤΟΠΟΣ, 2021
Μάριο ντε Μικέλι: Οι πρωτοπορίες της τέχνης του 20ού αι., ΟΔΥΣΣΕΑΣ, 1992
Girard Xavier, Μπαουχάους, ΑΓΡΑ, 2005 - URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS