Επιλογής
Ιστορία Ευρωπαϊκού Πολιτισμού
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στους σημαντικότερους σταθμούς της
ιστορίαςτου Ευρωπαϊκού πολιτισμού, από την Αναγέννηση έως τον 20ό αι. Να ασκηθούν στον ορθολογικό τρόπο σκέψης και ερμηνείας των σημαντικότερων σταθμών στην ιστορία του ευρωπαϊκού πολιτισμού,
μέσω της απόκτησης γνώσεων και της κριτικής συζήτησης για τους παράγοντες που διαμόρφωσαν την
σημερινή ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα. Να γνωρίσουν τα ιστορικά στοιχεία που διαμόρφωσαν τη βάση της ευρωπαϊκής ταυτότητας. Να μπορούν να αναγνωρίζουν τους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας του ευρωπαϊκού πολιτισμού (Αναγέννηση, Μεταρρύθμιση, Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός), να εντοπίζουν τις μεγάλες πολιτιστικές περιοχές και τα πολιτιστικά σύνορα της Ευρώπης σε σύγκριση με τα πολιτικά. Να μπορούν να διακρίνουν τα βασικότερα ιστορικά προβλήματα του 19ου και του 20ου αι. και να συνειδητοποιήσουν τις
συνέπειες της αντιπαράθεσης ολοκληρωτισμού-δημοκρατίας και καπιταλισμού-σοσιαλισμού στη σημερινή Ευρώπη.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση γνώσεων δεδομένων και πληροφοριών, με τη συμβολή και των νέων τεχνολογιών.
Γόνιμος και δημιουργικός διάλογος, αλληλεπίδραση διδάσκοντος-διδασκομένων. Άσκηση κριτικής σκέψης και προβληματισμού.
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
Αυτόνομη και ομαδική εργασία
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή ΜαθήματοςΣτο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται τα επόμενα θέματα: Τα στοιχεία που διαμόρφωσαν την ευρωπαϊκή ταυτότητα. Η Αναγέννηση και ο Ανθρωπισμός η Θρησκευτική
Μεταρρύθμιση, ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός, οι εθνικές και κοινωνικές επαναστάσεις. Επίσης, σημαντικοί σταθμοί στην ιστορία του ευρωπαϊκού πολιτισμού του 19ου και του 20ου αι..
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.
1. Οι ρίζες και τα χαρακτηριστικά του ευρωπαϊκού πνεύματος.
2. Τα πολιτικά και τα πολιτιστικά όρια της Ευρώπης.
3. Η Αναγέννηση: Η μετάβαση από τον μεσαιωνικό στο νεότερο κόσμο.
4. Η θρησκευτική Μεταρρύθμιση και η Αντιμεταρρύθμιση.
5. Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός.
6. Η ανάπτυξη και η διάδοση του εθνικισμού.
7. Εθνικές και κοινωνικές επαναστάσεις τον 19ο αι.
8. Η διάδοση του σοσιαλισμού και της αναρχίας.
9. Η επιστήμη και η φιλοσοφία στο β΄ μισό του 19ου αι..
10. H βιομηχανική επανάσταση.
11. Ο φασισμός και ο φονταμενταλισμός τον 20ό αι.
12. Η περίοδος του Ψυχρού Πολέμου . Η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας.
13. Ανακεφαλαίωση.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Ενισχυτικά μαθήματα
13
Προετοιμασία φοιτητών για συμμετοχή στη συζήτηση κατά τις παραδόσεις.
39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας/ εξέταση
34
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Μέθοδος αξιολόγησης: γραπτή εξέταση (ερωτήσεις ανάπτυξης) και
κατάθεση προαιρετικής εργασίας 4.000 λέξεων (της οποίας ο βαθμός συμψηφίζεται με τον βαθμό της εξέτασης)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Αρβελέρ, Ε. &Aymand, M. (2003). Οι Ευρωπαίοι, τόμ. 2. Αθήνα: Σαββάλας.
• ersteinS.- MilzaP. (1997), Ιστορία της Ευρώπης, τόμ. 3, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
• Burns, E. M. (2006). Ευρωπαϊκή ιστορία. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
• JudtTony (2012), Η Ευρώπη μετά τον πόλεμο, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
• Κολιόπουλος, Ι. (1993). Νεώτερη Ευρωπαϊκή ιστορία (1789-1945). Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
• Κολιόπουλος, Ι. (2010). Ιστορία της Ευρώπης (14ος- 18ος αι). Θεσσαλονίκη:UniversityStudioPress.
• MazowerMark (2013) , Σκοτεινή Ήπειρος, Ο ευρωπαϊκός εικοστός αιώνας, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
• Τσιρπανλής, Ζ. (1993). Η Ευρώπη και ο κόσμος 1814-1914. Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS